Банките продължават да заблуждават клиентите си за условията по кредитите въпреки законовите изисквания за прозрачна и точна информация за реалното им оскъпяване. Това съобщи Павел Кърлев, изпълнителен секретар на Федерацията за защита на потребителите, пред "Новинар". Всяка банка се опитва да акцентира вниманието на клиента върху фактите, които представят продукта й в най-добра светлина. Рекламира се например леснотата на получаване на заема, но не се дава информация за други неща. Безлихвеният за първите два месеца кредит неочаквано се оказва с двойна лихва през следващите.
Всички проблеми са свръзани с това как накрая ще се формира лихвата върху сумата, която потребителят трябва да изплати, каза Кърлев. Въпреки че законът за потребителските кредити влезе в сила от 30 септември миналата година, а законът за защита на потребителите преди това, финансовите институции продължават да ги нарушават, твърди Кърлев. Във Федерацията на потребителите са постъпили много оплаквания за това, че при предсрочно връщане на кредита банката отново взима лихвата за целия период, за който той е договорен. За разлика от световната практика в България няма представителство на потребителите при уреждане на спорове между банките и техните клиенти. Неправителствената структура е заместена умишлено от държавна - Комисията за защита на потребителите към Министерството на икономиката и енергетиката, което е различно, твърди Кърлев.
Запис в закона дава право на банката при просрочване на една вноска да претендира за целия дълг и да прибира имоти, се възмущават от Федерацията на потребителите. Този законен грабеж е извън всякаква логика, защото ако човек е затруднен да плати една вноска, как ще издължи целия заем наведнъж, обясни Кърлев. В САЩ за затруднените клиенти се прави план за разсрочено изплащане с два-три месеца гратисен период.
Източник: Credit.bg