Погасяването на задълженията към банки е сред водещите причини, поради което потребителите прибягват към бързи кредити. Това показват резултатите от проведено през февруари 2013 г. проучване на компанията "Зи-Метрикс", която предоставя бързи заеми онлайн под марката CashBox. Данните са базирани на отговорите на около 320 от клиентите на дружеството. Според резултатите 26% от потребителите използват тегленето на бърз кредит като средство за погасяване на текущите си банкови задължения, а една четвърт влагат средствата в ремонти и обзавеждане. Плащането на битови сметки, което според различни проучвания на пазара е сред основните мотиви за теглене на бърз небанков заем, е посочено като причина от 23% от участниците в анкетата. Много по-малък е броят на хората, които използват бърз кредит, за да финансират образованието си, да купят подарък или да отидат на почивка. "В България излиза на дневен ред проблемът със свръхзадлъжнялостта на кредитополучателите", коментира Ян Доте, изпълнителен директор на "Зи-Метрикс". По думите му, макар и да не са представителни, резултатите от проучването също потвърждават тази тенденция. "Нивата на задлъжнялост в България достигат стойности, близки до тези в страните с развити финансови пазари", посочва той. Пример за това е високият дял на хората, които използват бързи кредити за погасяване на банкови задължения. За сравнение, това съотношение във Великобритания е 29%.
Аргумент в тази посока е и това, че голяма част от клиентите теглят по повече от един заем. "Между 60-70% от средствата, които отпускаме всеки месец, са за повторни клиенти", обяснява Иван Савов, който е член на управителния съвет на дружеството. Средномесечно компанията предоставя заеми за около 150 хил. лв., като размерът им е до 1000 лв., а срокът за погасяване – от 1 до 12 месеца.
От "Зи-Метрикс" отбелязват като любопитен факт и високия дял на потребителите, които прибягват до бързи кредити и като източник на оборотно финансиране за бизнеса си – 17% от анкетираните клиенти са посочили този отговор. "Честно казано, това малко ни изненада, тъй като все пак това са скъпи кредити", отбелязва Иван Савов. Според него възможно обяснение за тази тенденция е улеснената онлайн процедура за кандидатстване и погасяване на дължимите суми.
Въпреки отчетената от компанията растяща задлъжнялост обаче като цяло участниците в проучването демонстрират положителни нагласи за бъдещето. Над половината (57%) от тях очакват през 2013 г. състоянието на личните им финанси да се подобри. Едва 5% пък смятат, че бюджетът им през настоящата година ще бъде по-лош.
От "Зи-Метрикс" обаче не споделят изцяло този оптимизъм. Според наблюденията им от края на 2011 г. се наблюдава увеличаване броя на нередовните заеми. "Около 30% от новите клиенти имат проблеми с погасяването на кредитите си. При съществуващите клиенти броят е горе-долу същият", посочва Ян Доте.
Източник: Capital.bg