След затишието от последните месеци на банковия пазар се появи пролетно раздвижване. На този етап обаче сякаш обект на внимание са по-скоро потребителските кредити. Това показват офертите на банковия пазар и месечният анализ за март на финансовия консултант "Моите пари". Предложения с промоционални условия има и по жилищни кредити, но там в общи линии те са едни и същи и офертите се изразяват в продължаване на промоцията за още един до три месеца без съществени промени, които да внасят осезаемо движение в параметрите и условията по кредитите.
Нов фокус
Според месечния обзор на "Моите пари" активността на банките в коригиране на условия е била най-голяма при потребителските заеми, които повече от година бяха встрани от фокуса им. През март това се е променило и седем банки са подобрили условията си по този тип заеми, включително е имало и пускане на нови продукти в сегмента или са удължени съществуващи промоции, като според анализа на "Моите пари" банките са били по-активни да подобряват условията си по заемите без поръчители, отколкото тези с поръчители. Нови и подобрени оферти има от ПИБ, Банка "Пиреос", Тексим банк, Инвестбанк, ОББ, Алфа банк и Банка ДСК. Така, оказва се, след неособено големия успех с ипотеките банките се обръщат към потребителските кредити в опитите да стимулират търсене и потребление. На жилищните кредити се залагаше още през 2011 г., с намерението да дърпат кредитирането. Това обаче не стана. Тъкмо напротив – от миналата година ипотеките установиха тенденция към намаление предвид, че дотогава през целия период на кризата задържаха средногодишен темп на прираст около 2%. Освен това и лихвените нива по този тип заеми спадат, като са вече по-ниски от предкризисния период – около 6-7% годишна лихва.
Голямото чакане на по-добри времена
Домакинствата обаче не предприемат инвестиционни начинания за покупка на жилища в очакване и на допълнително намаление на цените на имотите и придържайки се към ограниченото потребление. Така през март само три банки са били по-активни в пускането на нови условия за жилищни кредити – Райфайзенбанк, Пощенска банка и Societe Generale Експресбанк. Алфа банк, Токуда банк и Банка ДСК са удължили промоцията си. През този месец ОББ удължи промоционалната си оферта, Уникредит Булбанк и СИБанк започнаха нови кампании за ипотечни заеми.
Наблюденията на консултантската компания "Кредит център" показват, че клиентите, които все пак купуват, във все по-голяма степен проявяват интерес към заеми с фиксирана лихва за определен първоначален период. При това търсенето е за възможно по-дълъг такъв срок – минимум три години. "Повечето от клиентите, притеснени от случващото се на политическата сцена, търсеха вариант да се застраховат от възможни по-неблагоприятни развития на ситуацията, без обаче да отлагат покупката на нов дом", коментира изпълнителният директор на "Кредит център" Тихомир Тошев.
Според последните резултати от редовната анкета сред банките, която БНБ провежда всяко тримесечие, за периода януари - март 2013 г. банките са имали нагласи за облекчение на условията за кредитиране в еднаква степен на жилищните и на потребителските кредити. Облекченията, които се правят в кредитните стандарти, на този етап са в количествените критерии – отстъпки и намаления в лихви, такси, комисиони. Изисквания като превод на работна заплата по сметка в банката, закупуване на определен продуктов пакет, плащане на комунални сметки и все още сравнително високи изисквания за доходите остават в сила. Те бяха въведени още през 2009 г., когато кризата обхвана и България.
Източник: Capital.bg