Група от банки ще осигурят договореният в началото на август заем за "Български държавни железници" (БДЖ) за близо 460 млн. лв. със Световната банка. Това става ясно от изказване на изпълнителния директор на задлъжнелите железници Владимир Владимиров пред "Блумбърг". По думите му в осигуряването на средствата ще се включват освен Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, Дойче банк и Уникредит Булбанк. "Български държавни железници" се нуждае от заем от 460 млн. лв., за да изплати задълженията си до 2014 г. и да вдигне на крака задлъжнялата компания", каза Владимиров. В момента транспортната компания преговаря с четирите банки по отпускането на кредита. Споразумението ще бъде за 5-годишен план, който да превърне БДЖ в печеливша компания след отчетените загуби през последните 20 години, допълва Владимиров.
За първите шест месеца на годината БДЖ отчете близо 60% срив в приходите си и 30 млн. лв. загуба. Задълженията на компанията пък са близо 800 млн. лв. от малко над 1 млрд. лв. активи, като 483 млн. от тях са дългосрочни.
Владимиров е пояснил още, че тъй като заемът е за голяма сума, той най-вероятно ще бъде синдикиран с водещите банки - Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. По думите му, след като се види ефектът от реформата в държавната компания, е възможно кредитът да бъде намален.
Представители на Световната банка ще посетят превозвача през септември, за да бъдат обсъдени всички 100 стъпки по кредитирането. Заемът ще се използва за изплащане на задълженията към доставчиците, по поддръжката на железниците и банките. Планът предвижда още съкращения на персонала, увеличение на товарните превози, диверсификация на услугите и по-гъвкави цени.
"Нашата цел е да стабилизираме компанията през следващите 2 години, както и да си партнираме с основните европейски превозвачи, заинтересувани да развиват дейността си в България", коментира Владимиров. Една от идеите е да бъде сформирано съвместно дружество чрез дялово инвестиране или пълна приватизация на тoварните дейности. Друга идея за финансовото обезпечаване на компанията е продажба на ведомствени имоти и около 4000 стари локомотива.
По думите на Владимиров парламентът е одобрил и държавата да е гарант по заема. Това беше дискутирано и по време на визитата на президента на Световната банка Робърт Зелик в България на 9 август. Тогава премиерът Бойко Борисов и Зелик подписаха и меморандум за разбирателство за активизиране на сътрудничеството в областта на развитието на инфраструктурата на България
Източник: Dnevnik.bg