28 процента от хората, които затруднения с изплащането на кредитите си, не предприемат никакви действия, за да решат проблема. Това съобщи Богомил Николов от Асоциация „Активни потребители” по време на дискусия за промените в Закона за потребителския кредит. 26 на сто от хората веднага се свързват с финансовата институция, за да се справят със ситуацията. Според Мария Донева, представител на кредитна институция, основната част от просрочията по кредити са направени от клиенти, които не са били способни да направят преценка на собствените си финансови възможности или работят в браншове, които са силно засегнати от кризата. Липсата на адекватна финансова консултация за сумите и условията по вземането на кредит, е довела до създаването на подобна ситуация на просрочие. Донева представи свое изследване, според което потребителите избират финансовата инистуция на база доверие. Рекламата заема последно място в критериите, а агресивната реклама дори създава недоверие, допълни Донева.
Изследването на Активни потребители пък показва, че едва 41 на сто от хората знаят част от правата си като кредитополучатели, но имат нужда да научат още. 20 на сто от хората признават, че не знаят нищо за тях, а други шест процента дори не искат да научат повече.
При изпадане в затруднение 20 процента от хората започват да управляват парите си по-добре, а други 19 на сто търсят пари от приятели.
На 12 май влиза в сила законът за потребителските кредити. Според промените клиентът може да се откаже от кредита си в 14-дневен срок и може да го върне предсрочно без наказателна такса. Финансовите институции са длъжни да обявяват ясно годишния процент на разход, а и се въвежда единен формуляр, за да може потребителите да се ориентират по-добре в офертите. Законът е в сила за кредити от 400 до 147000 лв. и не обхваща ипотечните кредити и дебитните карти с разсрочено плащане.
Източник: Darik.bg