Сайтове за заеми рушат устоите на традиционните банки
Британският сайт Zopa.com, както и щатският Prosper.com предлагат услуга, която може да подкопае традиционните финансови услуги - те свързват хора, които искат да вземат заем, с други хора, които, от своя страна, са склонни да отпуснат кредит, предлагайки по-изгодни лихви от тези на търговските банки, пише International Herald Tribune. Базираният в Сан Франциско Prosper има 140 хил. потребители от старта на дейността си преди една година. Zopa, която започна бизнеса си през март 2005 г., има 130 хил. регистрирани потребители, 30 на сто от които са заемодатели. Според банкови анализатори тези операции, за които са нужни малко служители и не е необходим скъп офис, може да доведат до промени в традиционните банки. Става дума за евентуално разрушителна иновация във финансовите услуги, смята Марк Майер, анализатор към Filene Research Institute. Традиционните банки, от своя страна, признават, че услугата е предизвикателство, но подчертават, че клиeнтите ги предпочитат, тъй като са големи институции с дългогодишен опит. "Съществуването на Zopa показва, че има здравословна конкуренция в предлагането на широк избор от заеми", смята Брайън Кейпън, говорител на Британската асоциация на банкерите. Потребителите се регистрират на сайтовете както, за да дават заеми, така и за да взимат. Сайтовете се контролират от същите органи, както и останалите финансови институции, но оперират на принципа "peer-to-peer", въпреки че използват класически кредитни чекове. И двата сайта приемат клиенти само от страните, в които развиват дейност. Те печелят от таксите, които плащат заемодателите и заемополучателите. Zopa например облага заемополучателите с такса от 0,5 на сто от сумата на заема, а заемодателите - с 0,5 на сто годишна такса за обслужване. Подходът на двата сайта обаче е различен - Prosper дава на заемодателите достъп до повече детайли относно кредитополучателите, включително и фотографии, а Zopa набляга на строгостта си при проверяването на заемополучателите. За краткия срок на съществуването си двата сайта поддържат много високо ниво на връщане на заемите. Zopa има 0,05 на сто просрочени задължения, а Prosper няма такива в двете си топ категории кредити. Средното ниво на просрочени кредити в САЩ при заемополучатели с добра кредитна история (такива, които навреме плащат вноските си) е 0,4 на сто. Общата стойност на заемите на двата сайта обаче - над 30 млн. долара за Prosper и "много милиони паунда" за Zopa, трудно могат да бъдат сравнени с 3-те млрд. паунда (5,8 млрд. долара) нови кредити за индивидуални клиенти, които всеки месец отпускат традиционните британски банки. Според някои експерти обаче солидарността, улеснените процедури и спестяването на разходи на сайтовете е пример, който банковата индустрия трябва да последва.
Източник: Bank.bg
Коментари:
(Екипът на Bank.bg си запазва правото да премахва коментари с нецензурно съдържание както и такива, които не са написани на кирилица)