Публикувано от Dnevnik.bg
Българите все повече забавят плащанията и на кредити, и на битови сметки, просрочията на междуфирмените заеми растат, а много компании са на практика във фалит, но официално не са обявени заради тежката процедура. Това бяха основните изводи от статистиката, представена днес от новоучредената Асоциация на колекторските агенции в България. Организацията обединява част от дружествата за събиране на вземания, а сред изискванията й са натрупана история и липса на незаконни или лоши практики в работата.
Най-много забавени плащания има при битовите сметки, с изключение на електричеството, и бързите кредити. По-малко са просрочията при сметките за мобилни телефони, лизинг и различните банкови заеми. Най-малко са забавянията в плащането на ипотечни заеми и сметки за ток (виж таблицата).
Представителите на асоциацията посочиха няколко причини за забавяне на плащанията от физически лица. Най-честите са пътуване в чужбина (35% от случаите) и непредвидени проблеми (24%) като безработица, загуба на трудоспособност, болест или инцидент в семейството. Сериозна част от хората имат просрочия и заради забавено изплащане на заплатата, както и непознаване на задълженията по договора за услугата.
Димитринка Глинко, директор на "Сайкъл Кредит", обясни, че кредиторите остават срок от няколко дни от изтичане на срока за плащане, обикновено три, след което започва процедурата по събиране на вземането. Отначало или самият кредитор, или наетата за това компания започват да напомнят по телефона за дължимото вземане и по думите на Глинко голяма част от длъжниците плащат след позвъняването.
От компаниите за събиране на вземания обясниха, че след като се установи защо длъжникът не може да плаща, те могат да изготвят заедно план за разсрочване на дълга. Оттам добавиха, че най-добрият вариант е още в началото на затруднението да се свържете с кредитора си и да обясните, че имате проблем.
Ако няма споразумение за разсрочване и след напомнянето дългът не е върнат, последната стъпка е съдът, където всички разноски са за сметка на длъжника. В около 10% от случаите на забавяния в рамките до 30 дни агенциите не могат да се свържат с длъжниците заради променен или грешен адрес. Колкото са по-дълги просрочията, толкова този дял расте.
Профилът на средностатистическия длъжник в България според колекторската асоциация е мъж на 41-50 години, семеен, служител или работник, жител на Северозападна България или гр. Русе. Преди кризата възрастта е била 21-30 години.
Ивайло Костов от "Кофас България" съобщи, че през тази година очакват 40% ръст на фалитите на фирми в сравнение с миналата година. През 2010 г. годишното им увеличение е било с 22%, а през 2009 г. е стигало 18 на сто. По неговите думи през тази година ръстът на междуфирмената задлъжнялост е около 20%, а срокът за забавяне е нараснал от 78 на 105 дни.
"Скокът се дължи на изключително лошото управление на риска в компаниите – на практика то е нулево", коментира Костов. По думите му има компании, които на практика са във фалит, някои са спрели работа, други продължават, но официално не са обявени. Причината е дългата процедура, която е усложнена не толкова от съдилищата, колкото от законите. Освен това много от заемодателите предпочитат да не искат несъстоятелност, защото не е сигурно, че ще приберат дълга си, ако са по-назад в списъка с кредитори.
Проблеми с плащането вече има и при компаниите от хранително-вкусовия бранш, които досега бяха по-защитени от кризата, стана ясно от данните на асоциацията. Най-сериозните забавяния на плащания остават в строителството.
От агенциите за събиране на вземания казаха, че с кризата оборотите им са се увеличили, но печалбата е паднала. Ако преди един служител е можел да работи с 1000 клиенти на месец, сега едва успява да се справи с 400. Причината според тях е много трудната икономическа ситуация, безработицата и намалението на доходите. По-малко и забавени плащания от роднини в чужбина, най-вече Испания и Гърция, са сред причините за проблемни дългове.
Забавяне на плащанията (в брой дни)
Сектор |
2010 |
2011 |
Търговия |
49 |
68 |
Строителство |
97 |
150 |
Промишленост |
70 |
109 |
Услуги |
93 |
97 |
Източник: Асоциация на колекторските агенции в България
Забавени плащания на българите по видове услуги
Ипотечен кредит |
10% |
Електричество |
15% |
Потребителски кредит |
20% |
Кредитна карта |
20% |
Лизинг на автомобил |
20% |
Стоков кредит |
25% |
Мобилен телефон |
30% |
Бърз кредит в брой |
50% |
Вода |
55% |
Парно и топла вода |
60% |
Кабелна телевизия |
65% |