Банките включват все по-клиентски ориентирани похвати в предлагането си. За да направят един продукт по-атрактивен, добавят стойност под различна форма - наблягат на индивидуалността на клиента, прибавят в промоционалните кампании "нематериални придобивки", участие в томболи с награди. От другата страна на офертата обаче има условия, които ангажират допълнително клиента. Това става ясно от наличните на пазара предложения.
Едно от най-новите е избор на дизайна на банковата карта според собствения темперамент на клиента. Офертата е на Societe Generale Експресбанк - 60 различни дизайна на карти, обособени в шест основни секции. Освен чрез личен избор след преглед на каталога клиентът може да избере дизайн на картата си и след попълване на анкета от няколко въпроса.
За индивидуалния изглед на дебитната или кредитната му карта клиентът заплаща такса от 3.60 лв. Концепцията ни е, че всеки клиент е уникален и различен и очаква да бъде обслужван специфично от своята банка, посочи Бертран Козароло, заместник главен изпълнителен директор на банката.
Според Ваня Манова, отговаряща за търговския растеж в MasterCard, финансовите условия по банковите карти вече не са сред най-важните елементи за клиентите. Проучване на международната картова организация сред нейни картодържатели е показало, че след първата година над 50% от собствениците на банкови карти не знаят колко е таксата по картата им.
По думите й в България има издадени над 7 млн. броя карти, което означава, че платежоспособните потребители имат поне по две банкови карти в портфейла си. Според Красимира Райчева, представител на "Visa Европа" за България, персонализираните карти с индивидуален дизайн ще увеличат интереса към банковите карти, както и разплащанията с тях. С над 34% са се увеличили разплащанията с карти Visa в търговските обекти, посочи още тя.
Освен чисто финансовите отстъпки, които получават клиентите при промоционалните оферти за кредити най-вече, банките все повече наблягат и на предимства, които осигуряват определени удобства.
Като такова се посочва възможността клиентът да получи предварително одобрение за размера на кредита още преди да е избрал имота, който иска да купи - така ще знае с каква сума разполага и какъв имот може да придобие според сумата. Това е допълнение към офертите за ипотечни кредити на ОББ и Райфайзенбанк например.
Според банкери предложенията на пазара са идентични - и при депозитната война, и при кредитната надпревара. Като ценова конкуренция и структура на продуктите банките не могат да предложат силно различаващи се продукти. Това е станало особено явно по време на борбата за парите на вложителите в кризата, когато всички банки предлагаха едно и също на клиентите - по-висока лихва.
Затова в последните година-година и половина се преминава от продуктова към клиентска ориентация в предлагането и обслужването. Ценовите параметри на кредитните оферти сега също са сходни като нива и структура - отстъпки в лихви и такси. Последното предложение на ОББ е за жилищен кредит за покупка на първо жилище с лихва 6.7% за евро, като промоцията е до края на годината.
Тази лихва обаче е валидна при превод на работна заплата или регулярни постъпления по сметка в банката. Банката има промоционална лихва и по жилищни заеми в левове - 6.5% фиксиран лихвен процент за първата година и 7.9% за остатъчния срок на кредита. По време на промоцията няма такса за кандидатстване, а след третата година няма такса за предсрочно погасяване, ако е със средства на клиента.
При офертата на Райфайзенбанк лихвата е 6.75% годишно в рамките на промоцията до 15 декември, като се преизчислява два пъти в годината на база движението на Еuribor. Тя обаче важи при покупка на "Застраховка на кредитни вноски", ползване на интернет банкирането и на пакет "Комфорт" с поне едно регистрирано комунално плащане.
И тук след третата година от срока на кредита няма такса за предсрочно погасяване. "Райфайзен" предлага и допълнително финансиране в рамките на промоцията до 2% от размера на кредита (максимум до 2000 евро) като лимит по кредитна карта, като няма такса за картата за първата година, а до 15 март 2012 г. няма и лихва.